Brev:
Flere spørgsmål om flaske og modermælkserstatning
27. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Flere spørgsmål om flaske og modermælkserstatning
Hej Helen,
Tak for dine tidligere svar hvor du bl.a. rådgav følgende:
"Med hensyn til opvarmning af mme i mikroovn, så sker der ikke noget ved at bruge mikrobølgeovn i tilberedning af en flaske. Det er dog meget vigtigt og især når der er tale om en for tidlig født pige, at du laver en flaske af gangen og ikke har færdigblandet mme stående klar i køleskabet. Hav derimod rene flasker med kogt vand stående, varm vandet op og kom pulver i og server. Prøv at se den artikel jeg har skrevet som hedder "Når du giver dit barn flaske" - du finder den i min artikelsamling."
Jeg har lidt flere spørgsmål:
1.
Vi bruger Blå Allomin i brikker - er det ok at komme dem i fx. 3 små flasker med låg i køleskabet klar til brug??? eller gælder samme regler som ovenstående - dvs. en flaske af gangen (=1 brik af gangen - resten smides ud - eller??? )
2.
Er det mindre sundt at bruge brikkerne fremfor pulveret fordi brikkerne er varmebehandlet?
3.
Selve flaskesutterne (Avent silicone) må de ikke vaskes med sæbemiddel? Skal de blot skrubbes med salt og herefter skoldes?
4.
Min datter holder mange pauser undervejs i flaskemåltidet som ca. tager 1/2 time. Og hun skal indimellem lokkes lidt til at spise igen. Tror du at det er for hårdt for hende at sutte på flaskesutten som kun har 1 hul. (Hun har inden diet hos mig ved brystet i ca. 10 min.)
Bør jeg skifte flaskesut? Jeg bekymrer mig også over at hun sluger luft (hun prutter en del).
5.
Mht. temperatur på MME ca. 37 grader, så bliver den opvarmede mælk kold når hun er 1/2 time om at spise - skal der en en "flaskevarmer" på flasken.
6.
Efter vi nu i ca. 7 dage har suppleret med bryst og MME efter 10 min. amning, har hun ikke afføring hver dag. Der går ca. 2 dage. Det virker indtil videre ikke som klumpet. Bør vi give Laktose?
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Jeanette